Sekrety wody – edukacja ekologiczna dla dzieci

 Woda to niewątpliwie najważniejszy surowiec na naszej planecie. Jej zrównoważone gospodarowanie jest obecnie wymagane w każdym sektorze gospodarki. Ale nie tylko przemysł jest odpowiedzialny za ochronę zasobów wody. Duża role odgrywa edukacja ekologiczna różnych grup interesariuszy. O edukacji najmłodszych czyli dzieci w wieku szkolnym opowiada Pani dr hab. Marzena Smol-Aruszanjan, profesor Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN (IGSMiE PAN) w Krakowie.



Jak prowadzona jest edukacja ekologiczna w zakresie ochrony zasobów wody w IGSMiE PAN?

Edukacja ekologiczna odgrywa bardzo ważną rolę w budowaniu świadomości i odpowiedzialności za ochronę różnych zasobów naszej planety, nie tylko wody. W Pracowni Surowców Biogenicznych IGSMiE PAN zajmujemy się szeroko zagadnieniem ‘wody w gospodarce  o obiegu zamkniętym (GOZ). W ramach projektów krajowych i międzynarodowych organizujemy bardzo dużo inicjatyw dotyczących zwiększania świadomości i edukacji różnych grup odbiorców, od specjalistów, poprzez naukowców, a także społeczeństwo, w tym dorosłych i dzieci. Odbywa się to poprzez różne formy aktywności, w tym organizujemy seminaria, warsztaty, szkoły letnie, konferencje, wizyty studyjne a także opracowujemy webinaria i inne materiały edukacyjne, dostępne nieodpłatnie na naszej stronie internetowej.

Czego zatem dotyczy bardzo tajemniczo brzmiący projekt pt. ‘Sekrety wody’?

W ramach projektu pt. ‘Sekrety wody’ prowadzimy edukację ekologiczną w zakresie cyrkularnego gospodarowania wodą. W zasadzie, w 2024r. realizowaliśmy już drugą edycję tej inicjatywy, która jest ponownie dofinansowana ze środków budżetu państwa przyznanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II". Nadrzędnym celem projektu jest poruszenie problematyki wody w GOZ wśród dzieci szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Chcemy pogłębiać wiedzę dzieci i młodzieży nt. współczesnych problemów związanych z wodą, jak również uświadamiać społeczeństwu znaczenie i rolę wody w przyrodzie. Ma się to przyczynić do poprawy dbałości o zasoby wody oraz wypracowania przez uczestników różnych ciekawych sposobów skutecznego jej oszczędzania.

Jakie działania zostały zrealizowane w ramach projektu?

Głównym wydarzeniem była tygodniowa szkoła letnia dla dzieci ze szkół podstawowych. Ponadto, przeprowadziliśmy cztery warsztaty zgodne z tematyką projektu, dla uczniów szkół ponadpodstawowych i innych uczestników. Szkoła letnia jest pomysłem, który zainspirowany był innym projektem międzynarodowym, w którym uczestnikami byli studenci opracowujący rozwiązania GOZ dla sektora wod-kan, w którym również byłam kierownikiem. To bardzo dobra i efektywna forma edukacji. W przypadku organizacji szkoły letniej dla dzieci, mogliśmy łączyć zabawy z różnymi formami edukacyjnymi. Bardzo ważny jest tu element interakcyjności, nie mogą być to po prostu wykłady, a forma warsztatowa w której każdy uczestnik ma szansę wykazać się kreatywnością i pracą w zespole. W tym roku nasza szkoła letnia odbyła się w urokliwym miejscu Western Camp w Zatorze pod Krakowem, gdzie mieliśmy wspaniałe możliwości łączenia zajęć teoretycznych i praktycznych. Do tego dzieci spędzały bardzo miłe chwile integracji wieczorami. Oczywiście zorganizowaliśmy także wizytę w Krakowie, w Krakowskim Centrum Edukacji Klimatycznej.

Jakie są efekty edukacji dla dzieci i czy planujecie kontynuację tej inicjatywy?

Szkoła letnia i warsztaty są formą tzw. edukacji nieformalnej, która osiągać bardzo wiele efektów. Głównym efektem udziału uczestników w naszym projekcie, zarówno w szkole letniej jak i w warsztatach, jest podniesienie wiedzy i świadomości uczniów szkół podstawnych i ponadpodstawowych z zakresu gospodarki wodnej zgodnie z ideą GOZ. Ponadto uczestnicy rozwinęli swoje umiejętności związane z autoprezentacją oraz dzieleniem się swoją wiedzą z innymi, pogłębieniem wiedzy w zakresie problematyki związanej z wodą uwzględniającej m.in. takie aspekty jak: właściwości wody, obieg i rolę wody w przyrodzie. Mamy nadzieję kontynuować naszą inicjatywę w kolejnych latach.


Dziękujemy za rozmowę. Trzymamy kciuki za kolejne edycje projektu.

Zespół GreenBack sp. z o.o.








Projekt realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) w ramach Programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II – Popularyzacja nauki”. Projekt koordynowany jest przez Instytut Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN.
Strona internetowa projektu: https://www.sekrety-wody.com 
Kontakt: dr hab. Marzena Smol-Aruszanjan, prof. IGSMiE, smol@meeri.pl





Komentarze